بررسی نقش گواهینامه های ایزو برای صادرات و معرفی گواهینامه های مرتبط در این مقاله آموزشی است.

مقدمه گواهینامه ایزو برای صادرات

حوزه صادرات سودآورترین وقت های کسب و کار به شمار می رود شرکت های کوچک و متوسط متعددی در این بخش فعالیت می‌کنند تعداد کمی از شرکت های بزرگ چند ملیتی نیز در حوزه صادرات حضور دارند.

اما عمدتاً این بخش در سطح جهانی بسیار پراکنده و غیر متمرکز است حوزه صادرات زنجیره تامین را برای طیف وسیعی از صنایع عمودی مانند خودرو سازی، مواد غذایی مهندسی و غیره تسهیل می­کند با این حال برآورده کردن الزامات فنی بخصوص با توجه به گسترش استانداردها برای بسیاری از صادر کنندگان یک چالش اساسی محسوب می شود.

کیفیت یک پیش نیاز مهم برای دسترسی موفق به بازار جهانی بهبود رقابت پذیری صادرکنندگان می‌باشد و کشورها تعداد فزاینده ای از استانداردها را برای محافظت از سلامت و ایمنی شهروندان خود و پاسخگویی به نیازهای خاص خریداران اعمال می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که مشکلات صادرکنندگان در نتیجه اقدامات غیر تعرفه ای ناشی از مقررات فنی ارزیابی انطباق محصولات و رویه ها و اقدامات بهداشتی می باشد.شرکتهایی که قصد صادرات محصولات خود را دارند نیازمند کسب اطلاعات به­روز درباره الزامات فنی قابل اجرا چه داوطلبانه و چه اجباری در بازارهای هدف هستند پس از به دست آوردن این اطلاعات آنها باید محصولات و فرآیندهای خود را برای برآوردن نیازهای بازار صادرات و نشان دادن انطباق با آنها تطبیق دهند.

شرکت ها ممکن است به راحتی به ارائه دهندگان خدمات ارزیابی انطباق شناخته شده برای این منظور دسترسی نداشته باشند زیرا زیرساخت‌های کیفی در همه کشورها به طور کامل توسعه نیافته است از این رو ممکن است مجبور به استفاده از نهادهای صدور گواهینامه خارجی که در بازار صادراتی به رسمیت شناخته شده‌اند بشوند.

از جمله مدارکی که می تواند در این مسیر به  شما کمک کند دریافت گواهینامه ایزو برای صادرات می باشد که می تواند ارزش افزوده و تصویر برند شما را در سطح جهانی بالا ببرد دریافت گواهینامه ایزو برای صادرات به شما کمک می کند تا به عنوان برند با کیفیت در بازارهای بین المللی شناخته شوید و بازار خود را به سرعت رشد دهید.

در این مقاله ابتدا با مفهوم ایزو بهتر آشنا می شوید و سپس به تشریح اهمیت ایزو برای صادرات و انواع گواهینامه های ایزو برای صادرات می پردازیم.

ایزو و گواهینامه ایزو چیست؟

ایزو یک سازمان بین المللی و غیر انتفاعی است که دارای تیم از کارشناسان از ۱۵۰ کشور جهان می باشد این کارشناسان از سازمان های استاندارد ملی مربوط به خود هستند و به طور مداوم استانداردها را برای انواع محصولات و خدمات به روز رسانی می کند یا توسعه می دهند هدف اصلی ایزو این است که اطمینان حاصل شود محصولات و خدمات ایمن مطمئن و قابل اعتماد و با کیفیت هستند.

بنابراین سازمان ایزو استاندارد ها و ماژول های آموزشی دستورالعمل ها مقالات تحقیقاتی و گواهینامه ها را منتشر می کند این سازمان همچنین تضمین می‌کند که محصولات و خدمات از استانداردهای قابل مقایسه برخوردار هستند تا تجارت بین المللی به راحتی انجام شود.

نهادهای شخص ثالث پس از بازرسی دقیق صدور گواهینامه ایزو را انجام می دهند بر این اساس گواهینامه ایزو به عنوان مهر تایید یا تضمین می باشد که این شرکت بر اساس استاندارد های باکیفیت تعیین شده توسط سازمان ایزو عمل می کند و محصولات آن قابل اعتماد هستند همچنین گواهینامه ایزو برای صادرات نشان می دهد که شرکت دارای این گواهینامه گزینه بهتری در مقایسه با محصولات شرکتی بدون گواهینامه ایزو می باشد.

گواهینامه ایزو برای صادرات

گواهینامه ایزو برای صادرات

 

اهمیت گواهینامه ایزو برای صادرات

گواهینامه ایزو برای صادرات اصولاً به الزام اجباری نیست و در صورت نداشتن آن جریمه ای وجود ندارد اما داشتن گواهینامه های ایزو برای صادرات امری مهم می باشد زیرا وقتی صحبت از تجارت خارجی می‌شود. چیزی که مطمئناً ترجیح هر کشوری می باشد وارد کردن محصولات با کیفیت بالاتر به بازار است .

هم چنین شرکت‌های وارداتی خارجی تنها محصولاتی را خریداری می کنند که مطابق با استانداردهای بین المللی توسعه یافته و نشانه های قابل اعتماد بودن باشد علاوه بر این مصرف کنندگان نیز در بازار بین المللی فقط محصولاتی را خریداری می کنند که دارای کیفیت بهتری نسبت به محصولات موجود باشند

در نهایت زمانی که شما مجبور به بازاریابی محصولات یا خدمات خود هستید گواهینامه ایزو برای صادرات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند لوگوی ایزو که محصول شما را تایید میکند به راحتی چشم خریداران را به خود جذب میکند همچنین میتوان گواهینامه ایزو را به عنوان یک دستاورد از طریق ابزارهای مختلف مانند مقالات روزنامه ها مجلات و غیره به نمایش گذاشت.

معرفی برخی از گواهینامه های ایزو برای صادرات

گواهینامه ایزو ISO9001:2015

استاندارد ایزو 9001:2015 که جزء مهمترین گواهینامه ها برای صادرات می باشد دستورالعمل هایی را برای ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت(qms) ارائه می‌دهد که پیاده سازی این استاندارد می تواند برآیند های تجاری و عملیات روزانه سازمان شما را متحول کند

بهبود مستمر و اجرای بهترین شیوه های صنعتی

این سیستم مدیریت کیفیت به نوبه خود منجر به کاهش هزینه‌های سرباز افزایش کیفیت محصولات و صرفه جویی در هزینه های کلی در دراز مدت می شود پیاده سازی و صدور گواهینامه ایزو 9001:2015 و همچنین استانداردهای خود محصولات را نیز تضمین می‌کند از این رو محصولات تولید شده یا منابع محلی می توانند  با استاندارد سازی مشخصات فنی تولید محصول در دسترس بازارهای بین المللی قرار گیرند.

رضایت مشتری اولویت اصلی سیستم مدیریت کیفیت استاندارد ایزو 9001:2015 می باشد. مصرف کنندگان به گواهینامه ایزو اعتماد دارند و برندهای دارای لوگوهای مربوط به این گواهینامه ها با کیفیت تلقی می شوند و در اولویت مصرف قرار می گیرند.

گواهینامه ایزو ISO14001:2015

از دیگر گواهینامه های مهم ایزو برای صادرات استاندارد 14001:2015 می باشد که دارای نقش حائز اهمیتی در تقویت تصویر برند می باشد و همچنین کمک شایانی به اجرای بخشی از مسئولیت اجتماعی هر برند در راستای حفظ محیط زیست می کند پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو 14001:2015 با همراهی شرکت مشاوره ایزو به سازمانها کمک می کنند تا وابستگی به منابع طبیعی را کاهش دهند و در استفاده از  انرژی صرفه جویی کنند و اثرات زیست محیطی را کاهش دهد با توجه به اعتماد مصرف کنندگان به گواهینامه ایزو برند دارای لوگوی ایزو به عنوان برند باکیفیت تلقی می‌شود

حذف مواد خام یا محصولاتی که تجزیه ناپذیر تجدید ناپذیر و غیر هستند و یافتن جایگزین هایی برای بسته بندی طراحی و ساخت که منجر به کاهش اثرات زیست محیطی می‌شود از الزامات صدور گواهینامه ایزو 14001:2015 می باشد.

کاهش ضایعات و استفاده کارآمد از منابع از موضوعات کلیدی دیگری در ایزو14001:2015 است که به کسب مزیت رقابتی و اعتماد ذینفعان کمک می کند همچنین این استاندارد سازمان را قادر می سازد تا فرایند های خود را با الزامات قانونی و مقررات دولتی در مورد حفاظت از محیط زیست مطابقت دهد و بنابراین به سازمان کمک می کند تا از قوانین دولتی   تخطی نکند و از محیط زیست نیز محافظت نماید در عین حال با به حداقل رساندن تاثیر بر محیط و تاکید بر ساخت محصولات و خدمات با کیفیت به یک واحد تجاری پایدار تبدیل شود

با در نظر داشتن موارد ذکر شده برای دریافت گواهینامه ایزو برای صادرات استاندارد ایزو 14001:2015را جزء مهمترین مدارک لازم برای برند خود در نظر بگیرید.

گواهینامه ایزو 45001:2018

از دیگر گواهینامه های ایزو برای صادرات استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ایزو 45001:2018  می‌باشد که از چارچوبی برای مدیریت خطرات بهداشتی استانداردهای ایمنی تشکیل شده است.

تمرکز اصلی استاندارد 45001:2018 بر کاهش حوادث در محل کار و افزایش ایمنی کارکنان می باشد شرکتهای بزرگ و کوچک صادراتی هستند میتواند گواهینامه ایزو 45001:2018  را  با همراهی شرکت مشاوره ایزو دریافت کنند تا محل کار خود را در برابر هرگونه حادثه ایمن کنند و بهبود ببخشند.

الزامات استاندارد 45001:2018   برآیند سیستماتیک مدیریت ریسک انطباق با مقررات ترویج شیوه های کاری ایمن بهبود مستمر و غیره را فهرست می کند ادغام استاندارد بهداشت و ایمنی در سیستم مدیریت کلی سازمان به دستیابی به پایداری بلند مدت کمک میکند همچنین پیاده سازی این الزامات به تعامل بهتر کارمندان کمک کرده و اعتماد را ر بین سهامداران و شرکا ایجاد می‌کند و از آنجایی که به تصویر برند و مزیت رقابتی شرکت می افزاید جزو گواهینامه های ایزو برای صادرات می باشد.

گواهینامه ایزو برای صادرات

گواهینامه ایزو برای صادرات

ایزو 22000 غذا و ایمنی

استاندارد 22000 استاندارد haccp برای شرکتهای صادراتی متخصص در تجارت مواد غذایی فراوری مواد غذایی بسته‌بندی و و حمل و نقل گواهینامه های ضروری ایزو برای صادرات است. سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی دستورالعمل هایی را در مورد اقدامات ایمنی مواد غذایی الزامات قانونی مشخصات مشتریان زنجیره غذایی سیاست های تضمین کیفیت و غیره ارائه می دهد استاندارد 22000 شامل دستورالعمل‌های HACCP (تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی) است. این استاندارد یک رویکرد پیشگیرانه ارائه می‌دهد.

استاندارد ایمنی مواد غذایی یک استاندارد حیاتی است که برای همه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد غذایی لازم است، زیرا عواقب مواد غذایی ناایمن جدی است و جریمه های سنگینی را به خصوص در تجارت بین المللی در پی خواهد داشت.

پیاده سازی و دریافت گواهینامه ایزو 22000 ایمنی را با تضمین کیفیت 100٪ در سطح جهانی تضمین می کند.

جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در خصوص دریافت گواهینامه ایزو برای صادرات و پیاده سازی الزامات این استاندارد ها با گروه مشاوران SBC  تماس حاصل فرمایید.

نتیجه گیری

در صورتی که قصد صادرات محصولات خود را به هر کدام از کشورهای اروپایی و حتی عربی دارید باید بتوانید گواهینامه ایزو صادرات برای محصول خود تهیه نمایید. این گواهینامه شامل موارد فوق می باشد.

منبع :

https://www.iso.org/standard/63787.html

5/5 - (2 امتیاز)